Elektryka i elektronika Autor
  Tuning swiateł tylnich Pover

 

Potrzebne bedzie:
  5m kabla izolowanego o srednicy 1,0 [fi]
  2 zarówki 2 włóknowe 5W/21W
  2 diody prostownicze 3A
  podstawowe narzedzia
  Taśma izolacyjna


Rozdzial I: Ciągniecie Druta

Na poczatku nalezy przygotowac kilka metrow kabelka np. kabel telefoniczny (wystarczy w zupelnosci).
Pierwszym kabelkiem podlaczamy sie w klapie bagaznika pod [+] oswietlenia tablicy rejestracyjnej (kolor niebieski), który nastepnie ciągniemy do obu reflektorow na klapie.
Drugim kabelkiem podlaczamy pod [+] dowolnego sygnalu "STOP" np podłączamy sie kabelkiem do [+] STOP tylnego-lewego reflektora.
Kabelk przeciagamy pod plastikami wzdloz wiazki elektrycznej do klapy poprzez zlącznik gumowy...
nastepnie pod plastikami klapy prowadzimy nasz kabelek do lewego wkladu z zarowką. Wczesniej lecz juz w klapie łączymy nasz sygnał STOP wraz z sygnałem [+] świateł przeciwmgłowych. Musimy pamiętać o zastosowaniu 2 diód prostowniczych (o czym w rozdziale III).

PS.
Jezeli mamy juz zamontowane trzecie swiatlo STOP to sprawa jest banalnie prosta i po prostu podlaczamy sie tam z plusikiem i nie musimy ciagnac plusika z lewego reflektora w bagazniku.


Rozdzial II: Zarowki

Majac juz wszystkie sygnaly na swoich miejscach mozemy zajac sie podlaczaniem zarowek.
Wyjmujemy wklady z zarowkami z kloszy i wyciagamy stare 1 wloknowe zarowki.
W dnie oprawek na zarowke wiertareczką lub lutownicą nalezy zrobic 2 otwory o srednicy niewiele wiekszej niz srednica pojedynczego kabelka.
Owymi dziurkami w lewym wkladzie przeciagamy kabelek niebieski i czerwony adekwatnie w prawym wkladzie robimy to samo.
Czerwony (STOP) jest wspolny dla obu wkladow.. W tym momencie w ruch wprawadzamy lutownicę...

Do plusikow zarowek przylutowujemy odpowiednio:
do slabszego wlokna: [+] lewy niebieski
do jasniejszego wlokna: [+] wspolny czerwony

Nastepnie nalezy dokladnie zaizolowac punkty lutownicze zarowek tak aby sie nie stykaly z metalowym stykiem na dnie oprawki dawnej zarowki jednowloknowej...
sugeruje przynajmniej 2 warstwy tasmy izolacyjnej... Tak przygotowane zarowki mozemy wkrecic w oprawki... bedzie to oporne gdyz gwint jednowloknowej zarowki jest nieco inny lecz gdy zalapie jeden ząbek gwintu bedzie wszystko ok. Jest to o tyle wazne gdyz jest to masa zarowki i musi sie stykac z oprawką by zarowka w ogole swiecila.
Tak wiec mamy 2 zarowki we wkladach a kabelki wystaja poprzez wczesniej przygotowane otwory..
czas wziasc sie za zlozenie wszystkiego do kupy...


Rozdzial III: Diody czyli klopotliwe przeciwmglowe

W naszym tuningu swiatel chcemy aby wszystko dzialalo bez problemow tak wiec aby jednoczesnie miec swiatla STOP w klapie jak i swiatla przeciwmglowe wykozystamy wspolne "jasne" wlokna zarowek. Polega to na tym iz to samo jasne wlokno zarowki w klapie bedzie sie swiecilo gdy nacisniemy pedal hamulca oraz gdy wlaczymy swiatla przeciwmglowe. Teoretycznie nic prostszego jak tylko sie wpiac pod wspolny STOP tuz przed rozdwojeniem przy lewym wkladzie ale tu powstaje nam zabawna sytuacja.
Gdy nacisniemy hamulec zaswieci nam sie kontrolka od swiatel przeciwmglowych w kabinie a gdy wlaczymy swiatla przeciwmglowe zaswieca nam sie wszystkie swiatla STOP (jezdzilem tak 2 dni hahaha). Aby tego cyrku uniknac zastosowac nalezy 2 diody prostownicze (max 3A nie ma sensu wiekszych). Nalezy je wlutowac w kierunku przewodzenia na kabelki z [+] STOP oraz [+] swiatel przeciwmglowych (kolor zielony na schemacie) tuz przed ich polaczeniem (jak na schemacie). Dzieki temu sygnaly nie beda "wracaly" i nie beda nam robily dowcipow.


Rozdzial IV: Trzeci Stop

Tu sprawa jest banalna... nalezy sie wpiac we wiazke tuz przy laczniku gumowym klapy z resztą autka.


Rozdzial V: Ziemia / masa / minus / gleba

Nalezy pamietac ze wszystkie zaroweczki czy trzeci stop musza miec podlaczenie do masy... z racji tego ze troche namieszalismy nalezy zwrocic uwage na to czy wszystkie swiatelka maja swoje masy...
W przypadku zarowek musza sie one stykac metalowymi oprawkami tak wiec izolujac dolne 2 punkty lutownicze nalezy nie przesadzac z owijaniem zarowki izolacja... W przypadku minusika dla trzeciego stopu nalezy sie wpiac we wiazke lub pociagnac osobny kabelek jezeli ktos nie chce ruszac oryginalnych kabelkow.

schemat instalacji
elektrycznej